• تهران، خیابان ظفر، خیابان مصدق (نفت) شمالی، کوچه دامغانی، پلاک۳۸، واحد ۲
  • ۰۹۱۲۱۹۳۲۴۲۸ || ۰۲۱۲۲۲۲۱۸۶۷ || ۰۲۱۲۶۴۱۳۷۶۳
  • تهران، خیابان ظفر، خیابان مصدق (نفت) شمالی، کوچه دامغانی، پلاک۳۸، واحد ۲
  • ۰۹۱۲۱۹۳۲۴۲۸ || ۰۲۱۲۲۲۲۱۸۶۷ || ۰۲۱۲۶۴۱۳۷۶۳ ||

مجازات سرک کشیدن به تلفن همراه دیگران

مجازات سرک کشیدن به تلفن همراه دیگران را در این مقاله مطالعه فرمایید.

بسیاری از ما اطلاعات شخصی خود را در درون تلفن همراهمان ذخیره می‌کنیم. از تصاویر گرفته تا چت‌ها و حتی لیست مخاطبان، جزو موارد مهمی به شمار می‌آیند که دوست نداریم به دست سایر افراد بیفتند.

در پاره‌ای از موارد شاهد آن هستیم که برخی افراد به سرک کشیدن در گوشی دیگران علاقه‌مندند، غافل از اینکه چنین موضوعی می‌تواند برای آن‌ها مشکلات حقوقی متعددی به همراه داشته باشد. این موضوع نه تنها در مورد تلفن همراه، بلکه در رابطه با تبلت، رایانه و… نیز صدق می‌کند.

اگر قصد دارید با چنین مواردی بیشتر آشنا شوید، ادامه متن را از دست ندهید. جالب بدانید که ماده یک از قانون جرائم رایانه‌ای به طور کامل مربوط به موضوعاتی همچون سرک کشیدن در گوشی سایر افراد است. بر اساس همین ماده می‌توانیم به طور قطعی بیان کنیم که انجام چنین اموری «جرم‌» شناخته می‌شود و با مجازات خاص خود همراه است.

این موضوع نه تنها به داده‌های موجود در تلفن‌ ‌همراه، بلکه به موارد دیگری همچون سامانه‌های رایانه‌ای و یا مخابراتی نیز ارتباط دارد.

هر فردی که بدین طریق به اطلاعات شخصی و محرمانه دسترسی پیدا کند به حبس از نود و یک روز تا یک سال و یا جزای نقدی ۵ میلیون ریال الی ۲۰ میلیون ریال مجازات خواهد شد.

 

وکیل ملکی در تهران

۰۲۱۲۲۲۲۱۸۶۷

۰۲۱۲۶۴۱۳۷۶۶ 

۰۲۱۲۶۴۱۳۱۱۲

۰۲۱۲۶۴۱۳۷۶۳

info@solhesadra.com

تهران، خیابان ظفر، خیابان مصدق (نفت) شمالی، کوچه دامغانی، پلاک۳۸، واحد ۲

سرک کشیدن در گوشی دیگران چه مجازاتی دارد؟

با توجه به این مجازات می‌توان به راحتی بیان کرد که سرک کشیدن به گوشی دیگران به هر نحو و در هر شرایط امری ناپسند به شمار می‌آید و نباید به سراغ آن بروید. البته در پاره‌ای از موارد،خود شخص به صورت قانونی اجازه انجام چنین اموری را می‌دهد.

قاعدتاً در چنین شرایطی با جرم خاصی روبرو نیستیم، زیرا اذن دسترسی به اطلاعات مختلف دریافت شده است و این موضوع دیگر شامل مواردی همچون جزای نقدی و یا حبس نخواهد بود. بنابراین باید بین چنین مواردی تفکیک قائل شویم تا بتوان آن‌ها را از هم تشخیص داد.

مجازات سرک کشیدن در گوشی دیگران

قانون حریم خصوصی

قانون حریم خصوصی به طور کلی در مورد عدم اجازه دسترسی افراد غیر به اطلاعاتی است که شما آن‌ها را شخصی می‌پندارید. این حریم باید همواره به صورت خصوصی باشد و تنها در زمانی که قانون دستور بدهد قابل دسترسی (آن‌ هم تنها برای مراجع قانونی) شود. عدم توجه به این قانون منجر به آن خواهد شد که هیچ فردی در جامعه احساس امنیت نداشته باشد و در این شرایط ترس از نظارت شدن توسط دیگران بر امور همه ما تأثیر خواهد گذاشت.

حمایت از حریم خصوصی امروزه در قانون کشور ما از اهمیت بالایی برخوردار است. همان‌طور که پیش از این گفته شد، حتی برای مواردی که در ابتدا ساده به نظر می‌رسند، همانند چک سرک کشیدن به گوشی سایر اشخاص، مجازات‌های سنگین تعیین شده است. این نوع مجازات‌ها به ما نشان می‌دهند که قانون در این رابطه جدیت کاملی دارد و به خوبی از آن پشتیبانی می‌کند.

اگر از جمله افرادی هستید که به حریم خصوصی آن‌ها در هر حالتی تجاوز شده است، می‌توانید با بهره‌گیری از دانش و تخصص یک وکیل آگاه به پیگیری حقوق خود بپردازید. این موضوع را نباید فراموش کنید که در چنین مسیری قانون همواره حق را به شما می‌دهد.

سرک کشیدن به گوشی همسر

متأسفانه بسیاری از افراد بر این تصور هستند که پس از عقد ازدواج عملاً پرده حریم خصوصی دیگر برای آن‌ها معنا نخواهد داشت و هرکاری که دوست داشته باشند می‌توانند با اطلاعات شخصی طرف مقابل خود انجام دهند. باید بگوییم که چنین تصوری از ریشه غلط است و نباید به آن استناد ‌کنید.

حتی اگر شخصی که قصد دارید به گوشی وی سرک بکشید، همسرتان است، باز هم در حال گذر از حریم خصوصی هستید و این موضوع نیز جرم محسوب می‌شود. وقتی که می‌گوییم نباید به حریم خصوصی «هیچ فردی» وارید شوید، همسرتان نیز شامل این امر خواهد شد.

اگر بر این عقیده هستید که همسرتان موضوعی را از شما مخفی نگه می‌دارد و یا در حال خیانت است، باید به صورت شخصی تصورتان را به وی ارائه کنید. به یاد داشته باشید که سرک کشیدن به گوشی همسر چیزی را ثابت نمی‌کند و تنها به عنوان یک جرم برای شما در نظر گرفته می‌شود.

مجازات تجسس و هک گوشی همراه دیگران

چنانچه به نظر می‌رسد که گوشی شما هک شده است و اطلاعاتتان در اختیار دیگران قرار دارد، باید در اسرع وقت به سایت پلیس فتا مراجعه کنید. در حال حاضر، مراجعی همچون پلیس فتا و همچنین دادسرای جرائم رایانه‌ای وظیفه اصلی رسیدگی به چنین مواردی را بر عهده دارند.

افزون بر این مورد، می‌توانید با حضور یافتن در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی یک شکایت کامل و جامع را در این رابطه به ثبت برسانید تا به دادسرای جرائم رایانه‌ای ارسال شود. طبیعتاً پس از پیگیری‌های انجام شده فرصتی به شما داده خواهد شد تا به منظور دفاع از حقوق خود اقدامات لازم را انجام دهید.

اگر با امور حقوقی آشنایی کاملی ندارید، احتمالاً در این مرحله با چالش‌های مختلفی روبرو می‌شوید، به همین دلیل توصیه می‌کنیم که پیش از هرگونه اقدامی با یک وکیل مجرب و کاربلد تماس بگیرید و از او مشورت بخواهید. انجام همین امر می‌تواند شانس موفقیت شما را در پرونده پیش رو چندین برابر کند و باعث شود تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن به هدفی که در ذهن داشته‌اید، برسید.

سخن پایانی

سرک کشیدن در تلفن همراه/ موبایل یکی از مواردی به شمار می‌آید که شاید در نگاه اول ساده و بدون مشکل به نظر برسد، اما از نظر قانون یک امر نامناسب تلقی می‌شود. جرم سرک کشیدن در تلفن همراه می‌‌تواند بسته به نوع فعالیت از نود و یک روز تا یک سال متغیر باشد. البته در برخی از موارد این موضوع شامل جزای نقدی است. به هر روی، اگر حس می‌‌کنید که کسی بدون اجازه به تلفن همراه شما سرک کشیده است، باید با بهترین وکیل کیفری در تهران مشورت کنید.

جناب مسعود اسلامی مهر به عنوان بهترین وکیل کیفری در تهران آمادگی لازم را جهت رسیدگی به پرونده مدنظر شما دارد. ما در موسسه حقوقی داوری بین الملل صلح صدرا همواره به فکر یاری رساندن به کاربران گرامی خود هستیم. همین حالا با ما تماس بگیرید و از دانش تیم خبره ما بهره‌مند شوید.